پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

مشاهده خبر

برگزاری همایش مجازی اسرار و معارف حج ویژه زائرین ترک زبان حج 1400

  • 20 بهمن 1399
  • 12:19
  • 0 دیدگاه
  • 144 بازدید
  • Article Rating
برگزاری همایش مجازی اسرار و معارف حج ویژه زائرین ترک زبان حج 1400

این همایش بصورت مجازی با حضور حضرت آیت اله  خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان زنجان برگزار و برای زائرین آذری زبان کشور پخش گردید.

در این همایش که بصورت آنلاین و با همکاری دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و حج و زیارت استان زنجان برای زائرین آذری زبان بصورت مشترک برگزار می شد، در استان زنجان با حضور جمعی از کارگزاران با تجربه در سالن همایش حج و زیارت استان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید.

در این همایش امام جمعه زنجان در خصوص اسرار و معارف حج به فلسفه بلی گفتن و لبیک به ندای الهی اشاره کرده و یادآور شد که حج یک دعوت بزرگ ازلی از حضرت باری تعالی است که همت و زمینه قسمت نیز برای تشرف به آن لازم است. وی یادآور شدند عنوان ضیوف الرحمن که به زائرین اطلاق می گردد اشاره به جایگاه و ارزش مهمان برای حضرت حق دارد و زمانی که برای این امر دینی دعوت شدیم باید همه عناوین و کسوت ها را زمین بگذاریم و با اخلاص به خداوند بگوییم که یارب آمدم... لبیک اللهم لبیک...

 وی با تاکید بر شعر" کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود   حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست"  کعبه را به منزله نشان و تابلوی راهنمایی برای مسیر زندگی انسانها توصیف کرد که راه و مسیر را گم نکنند و در اصل مفهوم واقعی حج را که برگرفته از معارف عمیق الهی است و باید بدانیم برای چه به حج می رویم برای اطلاعت از امر خدا خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: (وَ لله عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً)؛ «انجام حج بيت الله، بر كساني كه استطاعت دارند واجب است». (آل عمران: 97) .

حضرت آیت الله خاتمی با اشاره به حدیثی در خصوص حج گفتند محمد بن ابي عمير از امام صادق (ع) مطلبی را در باره حج پرسیدند و پاسخ خود را گرفتند. سپس از آن از امام معصوم(ع) پرسیدند ما 50 سال است در باره حج از شما و پدرانتان سئوال می پرسیم و تمامی ندارد و همیشه صحبتهای جدید از شما می شنویم و امام می فرماید مگر می شود حجی که از زمان حضرت ابراهیم برپا شده است  به همین زودی ها مطالب آن تمام شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در ادامه مباحثی در باره آداب  و مناسک و توصیه به جوانان برای خواندن سفر نامه برای کشف و یادگیری رمز و راز های حج ، آداب اجتماعی حج ، لزوم همکاری و تعاون همه با یکدیگر و تقید و پایبندی به اخلاق حسنه و ادب و ... را برای زائرین تشریح نمودند و در پایان ضمن اشاره به ضرورت اهتمام زائرین به آموزش های مدیران کاروان ها و توصیه آنان، با ذکر دعای سلامتی برای همه حجاج و جمیع انسان ها برای زائرین حج تمتع سال 1400 نیز دعای خیر و قبولی اعمال نمودند.

 

امتیاز به خبر :